• Geen producten in je winkelmand.

  • Log in

Les 2. Een bestaand pad bewerken

Bestaand vectorpad aanpassen/bewerken

Een bestaand vectorpad is eenvoudig te wijzigen, je kunt de volgende handelingen uitvoeren:

  • Knooppunt toevoegen of verwijderen
  • Een pad tussen twee knooppunten verwijderen
  • Een pad veranderen van vorm
  • een pad in zijn geheel verplaatsen

Hoe dit precies werkt zie je in de video hieronder.

Bewerkingsmodus van het padgereedschap:

  • Ontwerpen – standaard aan. In deze modus ontwerp je het pad.
  • Bewerken (Ctrl) – Houd Ctrl ingedrukt om snel bewerkingen uit te voeren, of zet een puntje voor deze modus
  • Verplaatsen (Alt) – Houd de ALT toets ingedrukt om een pad in zijn geheel te verplaatsen of zet een puntje voor deze modus
  • Veelhoek – als je deze hebt aangeklikt, kun je geen gebogen lijnen tekenen met het padgereedschap. Je tekent dan een veelhoek.

Onder de bewerkingsmodus vind je de knoppen: 

  1. Selectie uit pad – Met een druk op deze knop wordt het actieve pad geselecteerd. In het dialoogvenster voor paden kun je zien welk pad er actief is aan de grijze balk. Let op: ook als het oogje uit is, kan een pad actief zijn, je kunt hem dan alleen niet zien. (zie de afbeelding hieronder)
  2. Pad vullen – Met deze optie kun je een pad vullen met de voorgrondkleur of een patroon. Zorg ervoor dat je van tevoren de juiste laag hebt aangeklikt waarop je het pad wilt vullen.
  3. Pad belijnen – Met deze optie kun je een pad omlijnen met een lijndikte naar keuze. Zorg er ook hier voor dat je altijd eerst de laag selecteert waarop je de lijn wilt tekenen. Als kleur wordt de voorgrondkleur gekozen. Je krijgt in een extra venster nog de mogelijkheid om het pad een lijndikte te geven.

 



Zo werkt het aanpassen van een pad:

Je hebt een pad gemaakt dat je wilt bewerken. Dan kies je het pad gereedschap (als je die nog niet had aangeklikt)

  • Om knopen en hendels te kunnen verplaatsen zet je de bewerkingsmodus van het pad op “Ontwerpen”. Je kunt nu eenvoudig met de muis de knopen naar een andere plek slepen of de hendels uitrekken en draaien.
  • Om knopen toe te voegen of te verwijderen zet je de bewerkingsmodus van het pad op “Bewerken”. Nu kun je eenvoudig knopen toevoegen door op het pad te klikken. En met SHIFT ingedrukt kan je knopen verwijderen. Je ziet dan ook een min-teken verschijnen naast de muiswijzer. Als de bewerkingsmodus op “ontwerpen” staat, kan je ook knopen toevoegen door het ingedrukt houden van de CTRL toets. Of knopen verwijderen door het ingedrukt houden van de CTRL+SHIFT toets.
  • Om het hele pad te verplaatsen zet je de bewerkingsmodus van het pad op “verplaatsen”. Als de bewerkingsmodus op “ontwerpen” staat, kan je ook het pad verplaatsen door het ingedrukt houden van de ALT toets.
  • Je kunt ook een stukje lijn tussen twee knopen verwijderen, dit doe je hetzelfde als het verwijderen van een knoop, alleen klik je dan op het lijntje tussen twee knopen.

 

 

Doolhof oefening:

  • Bekijk onderstaande video waarin ik voordoe hoe je met Gimp op een zeer snelle manier een doolhof kunt maken en ga daarna zelf zo’n leuk doolhof maken en aanpassen. 
  • Maak van het doolhof eerst een selectie, zet dan de selectie om in een pad en verander vervolgens het doolhof van vorm, maak een extra doorgang, of trek een pad door naar de zijkant van de afbeelding. Succes!

 


 

 

 

 

BEKIJK ALLE Voeg notitie toe
JIJ
Plaats een opmerking
 
© 2024 Mariella Wassing - Powered by Maatos